Skip to main content

Yangon Short TRIP

last week aku g Yangon...6 hari aku tingalkan malaysia buat sementara waktu...wah ayat...hahahahahaha...

btw saja la nak share sket...so berginilah ceritanya....hehehe...untuk sedikit panduan la yer...


sebelom pergi...

maker sure pasport masih valid

apply visa untuk Myanmar!!!!ok dari survey yang dibuat...ada yg pergi buat kat kedutaan...ada juga buat kat agen...dan dari blog2 yang aku baca...mmg sedikit malang untuk mereka yang buat sendiri...ramai yg suggest buat ngan agen...n yes...aku pon ikot la wat ngan agen...so agen tu nama : Ever Fine Travel & Tour Sdn Bhd...location dia opposite LRT masjid jamek...kene masuk laluan hotel so jgn pelik yer...so korang standby la RM 140 untuk harga buat visa ni yer...

ada blog yang aku baca...diaorg inform kata mulai oct 2013 agen ni da dilantik terus untuk uruskan permohonan visa malaysian...aku ada gak tanya kaunter dan diaorg ckp...yer...tp ada gak yang lepas buat snediri...so dalam siatuasi ni aku pk..samada aku salah soalan atau dia tak paham soalan...hahahahaha...takpa...aku galkan korg tok submit application sebelom jam 11 pagi...sebab ptg tu kalu takda problem da leh siap...tp aku amik next day...sebab malas nk rushing...

korg prepare these:

(1) Form for Tourist Visa (can be download at myanmarembassy-kl.org or print out my attach)

(2) Two Photos with White Background
(3) Passport original and copy
(4) KUL-YGN-KUL Return Air Ticket


So lepas da dapat visa korg dah leh senyum lebar...

hahahahahahhaha...lebar tak...

ok so perjalanan kita pun bermula...flight aku ptg....so mcm biasa everyone can fly la jadi pilihan...

one more thing...tukar duit korg dalam USD yer anak2...kat Malaysia tak da duit KYAT...so tukar USD sampai sana tukat KYAT!!!

so untuk first day...ini kami buat...



Sedikit tip...hotel aku book pakai expedia...so masa korg nak pilih hotel tu...baca la sket apa yg dia leh offer...mcm kes aku ni...aku pilih untuk dpt free airport shuttle...and its free...yes..pergi balik aku dijempot dan dihantar ke airport!!! SAVE!!!!! kitaorg stay kat Ocean Pearl Inn...bajet hotel...takda star..asas pemilihan bilik adalah kat kawasan bandar..bersih dan review org sebelom tu...

sampai airport...aku sedikit jakun....depa kat sini pakai kain kemeja tight in dalam KAIN PELIKAT!!!hoohohoho...keluar jer cari la org pegang nama "MOHD SHAHIR" yes mmg ada...satu lagi tip...sebelom nak gerak cuti..2 hari sebelum try contact hotel...satu nak make sure diaorg betol2 exist...satu lagi nak pastikan bilik kita mmg ada...

so ini adalah contoh.....ingat ini budaya diaorg..so jagn gelak atau kutuk!!!.



so ni van yang amik aku...English driver tu agak kesian..tapi dia dtg ngan pompuan sorg...pompuan tu la yg banyak tlg..english dia ok...tp harus diingat...disana ramai yg boleh berbahasa melayu...include la driver yang lansung tak bercakap ngan kami tu...hahahaha...sebab most of them pernah tinggai di Malaysia...tak caya...cer gi Pasar Borong KL...ramai sahabat mereka di situ...hohohohoho...



so ni van yg amik kami....amik maklum yer..walau kami hanya berdua diaorg gigih g amik!!! takda istilah MOQ untuk passenger...so bagus...


ni dalam bilik...takda la nampak mewah...tp budget yang boleh diterima akal...


toilet pon bersih....

untuk info..smpi jer airport kami tukat duit...tukar 50 usd...50 usd untuk 2 org yer...

sampai hotel...pusing jer belakang SENYUM LEBAR!!!!sebab hotel betol2 mengadap restoran MALAYSIA dan HALAL!!!!


yes ni betol2 mengadap hotel kami lintas jalan jer...

antara menu


waktu operasi


pengesahan halal katanya...hahahah

sedikit review pasal restoran ni...

ofkos HALAL...bersih dan teratur...harga berpatutan...owner org Malaysia asal kelantan...huhuhuh...very friendly!!!korg try la borak ngan owner dia...taanya mana korg patot pergi masa kat sana semua...actually kebanyakkan org smpi yangon akan naik bas 10 jam untuk ke Bagan...sana mcm kawasan popular pelancongan la...tp kami pilih untuk round city saja...



nampak tak malaysianya disitu...so ni gambar apa yg kitaorg telan malam tu...hahahaha



ini SEDAP


taraaaaa!!!


ni sedap dan kenyang!!!


so malam tu lepas makan kami tidoq lena!!!!!


alamat kedai tu ST52, Pagoda Rd, Yangon, Myanmar




2nd DAY

Our 2nd day start jam 8.00 pg waktu sana...so kami jalan sepanjang jalan untuk ke Rail Station dia...nak naik keretapi pusing town n kampung dia...huhuhuhu...so enjoy gamba2 ni dulu yer...




pawagam diaorg...


cerita paling latest...


Jgn tak tau...KPOP turut diminati oleh mereka...


Here we are!!!!Myanmar Railways!!!

Kaunter beli tiket...yang ni kelakar... G kaunter nak beli tiket, skali salah kaunter hahahahahah... (KEJANG KAKI AKU JALAN)


ni la Railways dia...


so ni no platform nak tunggu naik...


Tiketnya...ok untuk info...naik train ni dia panggil Circular Train...so korg akan naik train ni untuk 3 jam dan pusing town dan kg dia...

Ini adalah laluan train tersebut...


so ini adalah keadaan dalam train...siap ada jualan lagi...


itu bukan nak tunjuk berkarat...tp kalu korg perasan ada kesan merah air sirih...hahahah...yer...kaler karat dengan kaler merah sirih pon kalah k..




so ni view semasa kereteapi tu berjalan...


rumah tepi railway...ada satu station tu korg akan perasan ada org buat jualan...so digallakan untuk korg turun...kitaorg tak tau la kenapa kitaorg tak turun...market tu sngt meriah...dan kami menyesali tindakan kami itu...huhuhuhuhuhuh...so nnt train ni akan berenti kat tmpt mula2 korg naik...ingat..turun jangan dok tunggu lagi...



honestly...aku suka ngan kaler tu...meriah...




jgn risau..ada masjid gak yg korg leh singgah...dan beribadat...kami plan nk g satu market Bogyoke Aung San Market nama dia tp malangnya tmpt tu tutup hari jumaaat...so xsmpt nk pergi...lagi sekali kami mengecewakan diri sndr...


So ini adalah market tu...ala market ni macam must visit place in yangon la...takpala takda rezeki...hohohohohho

tp mengadap market tu ada jugak org jual2 tshirt...tp tak berapa menarik la...kitaorg beli ala kadar jer..ala kadir takda...so jalan2 area situ...dalam kol 4 mcm tu dicide balik hotel naik teksi...we are so lucky jupa driver yang pernah dok Malaysia...He very excited to share everything and funny guy to...siap bg diskaun lagi bila turun keta tu...btw..mamat ni kerja kat Malaysia...boleh beli Myvi dan buat bisnes teksi yer kat sana...

so ptg tu kitaorg g la jalan tepi sungai...sebab ada baca review..leh naik boat seberang sungai tu...pastu ada cruise tok dinner...tp smpi sana..kitaorg dicide dok jer atas darat dan seronok gak situ...ada org bg makan kat burung...org naik boat...kedai makan (XHALAL) org jual bunga semua r...




So berakhir la perjalanan di Yangon untuk kali ni...untuk aku...tmpt menarik dia banyak...tp ludahan air sirih tu buat aku sedikit terganggu + tmpt nak g tutup tak survey betol2...so untuk bajet kali ni...total perbelanjaan adalah seperti berikut :

Visa RM 140
Hotel RM 126 / Orang
Flight RM 131
Belanja Makan Minum Sebenier RM75 

TOTAL RM 472.000

Mahal kat VISA!!!!

So untuk trip kali ni aku rasa lebih menghargai kehidupan dan kerjaya aku kat Malaysia la...huhuhuhuhuhuh...hurmmm....

so after yangon kitarorg gerak p BANGKOK!!!!!!so much fun there...hohohohoh...tunggu nnt aku update pasal Bangkok plak...skrg nk g tidoq dulu!!!!











LOVE to be PEACE....

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Emosi

aku suka menulis kat sini sambil aku beremosi...kalau aku sedih sambil taip aku teriak...kalau marah sambil taip aku sumpah seranah...mcm skrg aku tgh happy...so taip sambil senyum2 kambing... aku rasa untuk this year aku berangan nak tulis pasal apa yang aku suka buat...seperti MASAK...hurmmm....balik ni nak try buat fries la...nnt aku rasa rajin aku post kat sini!!!! LOVE to be PEACE....

xpenah dgr..

korg tgk tajuk entry korg mesti kater aku jakon..tp korg tgk bidio ni... korang tgk mesti biasa...si Danish naik then benda tu gerak sambil ada lagu kan...BUT!!!cuba dengar lagu tu Lagu tu dalam BAHASA MALAYSIA!!!ni first time aku dgr benda ni ada lagu bahasa malaysia...sngt syok layan k... ni satu perkara yang kita harus teruskan...bagi budak2 kecik dgr lagu melayu..yang memberi nasihat,....very nice... syok giler!!!  LOVE to be PEACE..